jullov och julbak

idag började äntligen mitt efterlängtade jullov.
vi hade egentligen historialektion imorse men det enda vi gjorde var att kolla på
sunes jul.
så bra julkalender! jag ska faktiskt ta och köpa dvd:n tror jag!

nu ikväll har det även blivit lite julbak!
jag och min syster började med att baka pepparkakor (hon visade verkligen sin mogna ålder vid 15 år, se bilder nedan!) medan mamma gjorde chokladbollar.
sen pausade jag när mamma gjorde cornflakes i choklad osv för att sedan ladda för de årliga kolorna.
vi brukar alltid misslyckas med första satsen, och i år var inget undantag!
men sen gav jag mig på det igen och lyckades! hyffsat i alla fall! :]
ska nog göra en sats till på fredag så att jag kan ta med till pojkvännens syster med familj när vi ska dit på lördagförmiddag.

lite bilder på resultatet:


kan väl bjuda på det lätta receptet som jag lärde mig redan när jag var 6 år gammal:
1 dl socker
3 msk kakao
3 msk margarin
3 msk sirap

(jag brukar dock nästan alltid göra dubbel sats!)

blanda allting i en kastrull och sätt den på plattan.
så fort det börjar bubbla ställer du klockan på 3 minuter.
häll sedan smeten på en plåt med bakplåtspapper (som du förberett innan).
låt stå (gärna utomhus) i kanske en kvart - 20 minuter och klipp sedan kolan i bitar som du virar in i bakplåtspapper (eller annat papper som du själv tycker passar).

glöm inte att hälla varmt vatten i kastrullen och rör om direkt annars blir det svårt att få bort efteråt.

lycka till! :]
nu ska jag slå in lite fler julklappar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback